پایگاه دانش انجمن مدیریت اجرایی ایران

زنجیره تامین، مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندهای متنوع تجاری (همچون تامین کنندگان، کارخانجان، توزیع کنندگان و خرده فروشان، می باشد. که با یکدیگر در جهت بدست آوردن مواد خام، تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و تحویل این محصولات نهایی به خرده فروشان همکاری می کنند.

امروزه دانش و سرمایه های فکری سازمان ها یکی از مزیت های اصلی رقابت محسوب می شود و می توان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است. البته بیشتر سازمانها و شرکت ها از قدرت دانش آگاه اند، ولی تعداد اندکی از آنها از قابلیت کارای دانش و تحت کنترل درآوردن آن در راستای خلق ارزش برخوردارند. 

دانش مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها در عصر حاضر محسوب می شود. این امر باعث شده است در محیط رقابتی و پویای امروز، بهره گیری از روش هایی جهت کسب، ذخیره سازی و بکارگیری دانش در کانون توجه مدیران و سازمانها قرار گیرد.

مدیریت زنجیره تأمین بر پایه دو اصل هماهنگی و همکاری، سازمانهای یک زنجیره را از طریق به اشتراک گذاری و شفاف سازی اطلاعاتی با یکدیگر هماهنگ تر نموده و به همکاری در یک رقابت برای کسب مزایای رقابتی بیشتر دعوت می نماید.

براساس یک تقسیم بندی ، سیر تحولات جوامع بشری از اقتصاد  مبتنی بر کشاورزی تا انقلاب اطلاعاتی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. اما در یکی از دو دهد اخیر، به اذعان دانشمندان، اساس رقابت در حال تغییر بوده و موفقیت سازمانها به نسبت میزان اهتمام آنها به دانش وابسته است. این مساله بسیاری از سازمانهای پیشرفته را بر آن داشت تا دانش را در سازمان خود مدیریت کرده، آن را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهند.